Vandring till Sóller

12 april, 00:04

(null)

Tänkte skriva lite om gårdagen! Vi gick upp vid 8 (eller ja, klockan ringde då iallafall) och gick och köpte frukost i affären. Gottigt bröd, grekisk yoghurt, jordgubbar och apelsiner att pressa juice på. Så gott. Jag är ju ingen frukostmänniska, men jag tycker verkligen att det alltid är så gott med frukost här. Hemma äter jag ju helst ingen frukost alls. Om jag har en ledig vardag hoppar jag frukost helt, men när jag jobbar tvingar jag i mig något för att inte bli hungrig för tidigt. Plus att ingen mat + dålig luft (som det blir på jobbet ibland) = migrän. På helgerna kan jag däremot äta frukost när jag varit uppe någon timma eller två. Men då ska man ju ha tid att sitta lite längre. :}

Oh well. Nu spårade det ju ur helt här. Efter igår packade vi kamera och vatten och började vandra mot Sóller. Det är närmaste staden som ligger nere i dalen. Byn Fornalutx som vi bor i ligger ju mer uppe i bergen, så sträckan att vandra är rätt mycket nedför. Om ni är här måste ni göra det. Det är en väldigt mysig sträcka att gå, inte jobbig och så himla fint längs vägen med vacker natur och utsikt ner över Sóller. Det tog en bra stund att gå, för vi stannade var och varannan meter för att fota. Det är roligt att pappa är med, han har ju aldrig varit här tidigare och tycker att allt är så fint och roligt. När vi kom fram till Sóller beställde vi in glassar:
(null) (null)

Sjukt stora! Och väldigt goda. Orkar ju dock bara halva, haha. Jag tog Copa Fresa som ju då är med jordgubbar och pappa tog Copa Sóller som var med apelsin- och citronglass. Max däremot tog spaghettiglass. Glass mald som spaghetti med jordgubssås på toppen som ketchup och riven vit choklad som parmesan. Haha! Det var lä där vi satt i solen så det var riktigt skönt. Annars har vi inte haft varmt hittills, jag har frusit sen vi kom ungefär. Men jag är ju frusen av mig. När vi hade käkat glassen hoppade vi på ett gammalt fint mysigt turist-tåg till Port de Sóller. Tog ingen bild på tåget men det är helt i trä och ser ut som en gammaldags spårvagn typ. När vi kom fram till Port de Sóller mötte Max föräldrar upp oss. Vi promenerade lite längs stranden och butikerna innan vi gick till en restaurang som hette No Name. De hade en del veganskt så jag och Max åt vegansk wok. Jättegod! De andra åt hamburgare, fisk och lamm. Jag, pappa och Max var sugna på att promenera tillbaka till byn, men varken vi eller Max föräldrar vet var leden börjar i Port de Sóller. Leden går alltså från Fornalutx till Sóller, vilket tar 30-45 minuter att gå (utan stopp), och den leden har jag och Max gått förut. Den fortsätter sen vidare till Port de Sóller (hamnen/havet/stranden) som ligger längre bort. Det ska ta typ 1,5 timma att gå dit, men det har vi aldrig gjort. Därför hoppade vi in i bilen med Ulf och Carina som släppte oss i Sóller, och så gick vi hem därifrån.
(null)

Vägen hem var lite jobbigare för det gick mest uppför och då låg solen på så det blev himla varmt. Men väldigt kul! Någon hade ställt påskharar uppe vid leden, lite kul. Ulf och Carina hade vänner på besök när vi kom hem, och ett par hade med sig sin supermysiga hund som jag gosade med. Tror att Dino skulle gilla honom! Nu får jag ge upp det här innan jag blir galen. Såå seg app. Skriver en mening och så tar det typ en minut innan den syns. Idag var vi i droppstensgrottorna Cuevas del Drach, det får jag skriva om imorgon. Ikväll har det varit världens åskoväder här i bergen. Här är fler bilder från vår lilla vandring. Massor av citronträd, en bäck som man fick skutta över och lite andra bilder från vår lilla tur. Bilder från kameran kommer när jag är hemma. Nä, nu ska jag sova! Tog en timma att skriva den här texten för att appen är så slö. Hatar bloggappen, haha! Natti 🌙